Top of the Spots

24Feb09

Att dela med sig är nog vår tids trend och förhoppningsvis en större framtida samhällsutveckling. Idag kämpar vi för vår rättighet att kunna dela med oss av de saker som vi gillar genom att ta upp kampen mot föråldrade maktsystem och kapitalistiska bojor som sätter käppar i hjulet för vår kreativitet. Jag hoppas att vår entusiasm över att vilja dela med oss av glädjen vi känner över en låt, film, eller annan form av kultur ounvikligen kan leda till en större entusiasm av att även vilja dela med sig av viktigare saker. Saker som säkerhet, frihet, mänskliga rättigheter men framförallt rikedomar. Det finns inget mer absurt än det faktum att vi fortfarande anser att vissa delar av mänskligheten borde ha större tillgång till delar av jordens rikedomar och möjligheter.

Cynikern i mig ser dock en lång och hård kamp för altruismens seger. De som desperat klingar fast vid sina föråldrade upphovsrättslagar idag kommer säkert att gradvist förlora sin maktposition och sakta men säkert dö ut. Jag tror inte vi kan förvänta oss en lika smidig kamp när det är dags för dessa människor att ge upp sitt grepp om världens tillgångar och de enorma rikedomar som de har byggt upp, oftast på andras bekostnad. Ju mer vi kommer inse att vi egentligen inte kan äga någonting på denna planet desto större dilemmor och samhällsomvälvningar kommer vi att ställas inför. Det viktiga är att vi minns att ”ägande” är ett mänskligt fenomen skapad efter vissa behov som samhällets utvekling krävde. På samma sätt som vi skapade legender, profetior och gudar. Vi behövde de här sakerna och det är inget att skämmas över. Men vi människor och vårt samhälle förändras och det är den enda sanna konstanten. Om vi vägrar inse detta och fortsätta med att förhindra vår utveckling, det är då vi bör skämmas.

Ja egentligen ville jag bara säga att jag har tänkt lägg upp mina egna Spotify-listor här! Älskar musik och framförallt älskade jag att tipsa folk om musik en gång i tiden. Något som jag inte har brytt mig om på sistonde, men Spotify kanske kan ändra på detta. Lyssna gärna och tipsa gärna om egna listor! Här är mina fem favoritlåtar den här veckan.



No Responses Yet to “Top of the Spots”

  1. Kommentera

Lämna en kommentar